dinsdag 7 mei 2013

5 tips tegen puistjes/acne.

Puistjes zijn vervelend en helaas altijd goed zichtbaar op je gezicht. Je kunt erdoor verschrikkelijk onzeker voelen. Puistjes kunnen ook erg pijnlijk zijn. Wat je ook doet, soms heb je het idee alsof er steeds meer komen. We zijn het er allemaal over eens. Puistjes zijn lastig.

Een puistje is eigenlijk een soort ontsteking. Die ontsteking kan veroorzaakt worden door opstapeling van dode huidcellen of een verstopte talgklier. Een verstopte talgklier komt door een overproductie aan talg. Er komt eerst een mee-eter. Wanneer de ontsteking er is, ontstaat er een puistje.  Puistjes komen het meeste voor op de schouders, nek, armen en in het gezicht.

Ik zeg altijd:' voorkomen is beter dan genezen.' Daarom heb ik een aantal tips voor jullie om puistjes te voorkomen.

Tip nummer 1 is je gezicht goed reinigen met lauw warm water en zo weinig mogelijk zeep. Het is het beste om producten te gebruiken waar salicylzuur of benzoylperoxide in zitten. Deze stoffen die werken tegen het ontstaan van puistjes. Daarnaast is het belangrijk dat er ook verzorgende stoffen in de producten zitten die de huid helpen te herstellen en andere functies van de huid stimuleren. Hierbij kun je denken aan tea tree of aloë vera. Denk ook eens aan een verzorgende masker. Dit kan ook heerlijk voor je gezicht zijn. Vermijd bij het reinigen en verzorgen van de huid zoveel mogelijk producten met alcohol! Alcohol kan de huid juist irriteren.

Tip nummer 2 is om make up te vermijden. Dit geldt met name voor het smeren op het puistje zelf. Als je echter niet zonder make up de deur uit kan, maar je wilt toch voorkomen dat je puistjes erger word. Dan kun je altijd nog kiezen voor make up op waterbasis.

Tip nummer 3 is drink genoeg water. In mijn artikel over het verzorgen van je gezicht heb ik dit ook al genoemd. Het drinken van water is heel belangrijk, omdat het je lichaam van binnen uit reinigt en verzorgt.

Tip nummer 4 is vermijdt stress en ga lekker sporten. Zorg voor voldoende ontspanning en rust. Hierdoor wordt je huid ook rustiger. Het sporten zorgt niet alleen voor ontspanning, maar ook dat je poriën zich openen en dat je gaat zweten. Het zweten zorgt ervoor dat je porien worden gereinigd. Je zou ook ter ontspanning kunnen denken aan een sauna. Dan heb je hetzelfde effect als sporten, alleen hoef je er niets voor te doen!

Tip nummer 5 is het drinken van brandnetelthee. Ik moest in mijn tienerjaren ook elke ochtend dit goedje drinken en het helpt zeker. Het smaakt echt niet lekker, maar het resultaat mocht er wezen.

Dan heb ik nog een laatste tip. Deze tip is eigenlijk als het puistje er al is. De tip is om er gewoon van af te blijven. Ik weet dat het moeilijk is, maar dat is het beste om littekens te voorkomen. Als je toch echt snel van het puistje af wilt, dan stel ik voor om het dan uit te knijpen met wattenstaafjes. Aan je handen zitten namelijk bacteriën die je niet in een open wondje wil hebben.

Ik hoop dat de tips nuttig zijn en dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten